اگر کلاس تنوع و استراحت نداشته باشد می شود مثل عکس بالای همین صفحه
مغز فقط بین ۲۰ تا ۵۰ دقیقه توانایی پردازش بدون استراحت را دارد. بعد از این زمان بازدهی مغز به شدت پایین می آید. این مسئله ارتباط مستقیمی با سن مخاطبین هم دارد یعنی هرچه سن پایین تر باشد ذهن زود تر خسته می شود و به اصطلاح زودتر دچار حواس پرتی می شود. برای بهترین بازدهی مغز باید ۲۰ دقیقه روی مغز فشار بیارویم و بعد به آن استراحت بدهیم و باز همین کار را انجام دهیم.
ما در این فیلم به لزوم استراحتک در تدریس می پردازیم و سه نوع تدریس را تحلیل می کنیم
۱- تدریس بد است – استراحت نیست
در نمودار زیر محور عمودی نشان دهندی بازدهی تدریس و محور افقی نشان دهنده ی زمان کلاس است. یادگیری فقط در قسمت بالا صورت می گیرد یعنی در ۲۰ دقیقه ی اول در بقیه ی وقت کلاس مخاطبین هیچ چیزی یاد نمی گیرند و مکانیسم دفاعی مغز به آن ها دستور میدهد که برای فرار از یک موقعیت نا خوشایند یا بخوابند با موبایلشان بازی کنند.
۲- تدریس خوب است _ استراحت نیست
می بینیم که ابتدا و انتهای کلاس بیشترین میزان توجه و بازدهی را دارد. ولی از دقیقه ی ۲۰ تا ۷۰ مخاطبین چیزی یاد نمی گیرند چون مغز اون ها خسته شده است. اینجا خستگی کم تر است و آدمک خستگی را کوچکتر است.
۳- حالت ایده آل: تدریس خوب _ استراحت دارد
در ایده آل ترین حالت هم تدرس خوب است و هم استراحت وجود دارد.
حدودا هر بیست دقیقه یک استراحتک داده می شود و با ایجاد تنوع از خستگی مغز جلوگیری می شود. مثلا یک داستان حاشیه ای طنز و خیلی کوتاه یا یک پرسش و پاسخ در یک موضوع جذاب ( مثلا فوتبال) می تواند تنوع ایجاد کند. و یا اینکه رسما اعلام کنید: پنج دقیقه استراحت.
دقایق ۲۰،۴۵ و ۷۰ بهترین زمان ها برای استراحتک هستند چون وقت کلاس ۹۰ دقیقه ای را به چهار قسمت تقسیم می شود. در سه قسمت اول می شود تدریس کرد و در قسمت چهارم به مرور پرداخت .
در رابطه با ۲۰ دقیقه ی چهارم تدریس مطالب زیادی هست که هفته ی آینده تقدیم شما خواهم کرد.
انتشار این مقاله با ذکر منبع بلامانع است
منبع:سایت روش تدریس
سلام مدرسین عزیز
و مخاطبین خوب سایت روش تدریس
تازه تربیتمعلم قبولشده بودم
بعد از مراحل ثبتنام یک شماره اتاق و تخت به من دادند و من رفتم و خوابگاهم را پیدا کردم. اولین نفری بودم که وارد اتاق پنجنفره شدم. بعد از من یک نفر دیگر آمد و شماره تختش رو پیدا کرد و ساکش رو انداخت روی تخت و خودش رو روی تخت ولو کرد و گفت
کی بشه بازنشست بشیم!
و من مات و مبهوت مانده بودم و هیچ حرفی برای گفتن نداشتم
درزمانی که هنوز هیچچیز شروع نشده بود او به فکر تعطیلات ۳۰ سال بعد بود
چرا دانش آموز ، دانشجو و حتی معلم و استاد و همه ی ما اینقدر منتظر تعطیلات هستیم؟
چرا بعضی از مدرسان سر کلاس دائماً به ساعتشان نگاه میکنند و دوست دارند زود همهچیز تمام شو؟
چرا دانشجویان و دانش آموزان از همان ابتدای سال روز های تعطیل تقویم را می شمارند؟
چرا کارمندانی که تو یک دورهی ضمن خدمت ۲۴ ساعته ثبتنام کردند تمام تلاششان رو میکنند که ۱۲ ساعته همهچیز تمام بشود؟
خب
چون تعطیلات و بی کاری خوب است و خوش میگذرد اما فکر نمیکنید این انتظار تعطیلی یک مقداری بین ماها زیاداست ؟
فکر نمیکنید انتظار تعطیلات تابستان خیلی زود شروع میشود یعنی حدوداً بعد از عید؟
معمولاً وقتی ما از یک جای بد میخواهیم بهجای خوب برویم خیلی چشمانتظار هستیم و هرچقدر جایی که هستیم بدتر باشد و جایی که می خوام بریم بهتر ، این چشم انتظاری و بی قراری بیشتر هم میشود. کلاً خیلی ها از محیط های آموزشی فراری هستند.
به یکی از دانشگاه ها رفته بودم فضای کلاس ها و محیط دانشگاه واقعاً خوب و ایدئال بود وقتی فضای سبز زیبای دانشگاه را نگاه می کردم لذت می بردم ولی چون آخرهای ترم بود دانشگاه حالت نیمه تعطیل داشت و خیلی ها غایب بودند هم از دانشجویان و هم از اساتید
یکی از کارمندان دانشگاه می گفت: میانگین غیبت دانشجویانی که در دانشکدهی ما هستند بیش از ۳ جلسه است به او گفتم: پس همه باید حذف بشن دیگه! ایشان فقط یک لبخند تلخ زد
اصلاً منظورم این نیست که همهجا به همین شکل است ولی فرار از محیط آموزشی مشکل شایعی است. خیلی از عوامل میتواند در فرار از یک محیط آموزشی نقش داشته باشند حتی فرار از یک محیط آموزشی با کلی امکانات
شاید دهها دلیل که مثل یک کلاف به هم گرهخوردهاند.
دلایل فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و … و من نمیخواهم در این فایل صوتی آنها را بگویم چون شاید خیلی از دلایل را ندانم و اگر هم بدانم تخصص لازم رو در همه ی مسائل ندارم
فقط میخواهم چند تا نکته بگویم که مخاطبین ما و خودمان کمتر از محیط آموزشی فراری باشیم.
اول : علاوه بر مطلبی که باید تدریس کنیم مطالب جذاب دیگری هم بگوییم
کمی از قالب خشک و رسمی خارج بشویم . مطالب بسیار بهدردبخور، کوچولو و زودبازده و جذاب را آموزش بدهیم مثل:
دوم: از هدفگذاری بگوییم
خیلی از ناامیدیها و انگیزه نداشتنها به خاطر بیهدفی و سردرگم بودن مخاطبین ماست . به آنها یاد بدهیم که چطور باید هدفگذاری گذاری کنند و چطور به هدفهایشان برسند. مثلاً:
فقط کافی است مخاطب شما یک نکتهی کوچک از شما یاد بگیرد، بعد به آن عمل کند، و نتیجه بگیرد او از این به بعد شما رو دوست خواهد داشت پس محیط آموزشی رو هم دوست خواهد داشت.
خوشبختانه من این تجربه را دارم. مثلاً یکی از مدرسین تازهکار به من گفت که اصلاً اعتمادبهنفس ندارم و انگار من برای تدریس ساخته نشدم . با توجه به شخصیتی بسیار مهربان و زیادی متواضعی که این خانم داشتند من به ایشان توصیه کردم که کمی از موضع قدرت به مخاطبین خودشان نگاه کنند و خودشان را برتر ببینند. همین یک جمله باعث شد تا به قول خودشان مسیر زندگیشان عوض شود
البته این حالت رو فقط برای آن خانم توصیه کردم و اگر شما فرد عادی هستید این کار شما را مغرور نشان میدهد و ممکن جواب عکس بگیرید.
سوم: آنها رو به تفکر وادار کنید
این بلای بزرگی است که دارد سر ما میآید یعنی فکر میکنیم مسیر موفقیت فقط از مدرسه و بعد از دانشگاه است و چون همه این کار را میکنند بهصورت عادت درآمده است و مخاطبین ما نمیدانند چرا دارند درس میخوانند
اگر بدانند چرا باید سر کلاس شما حاضر بشوند مطمئناً با عشق و بادل، سر کلاس شما خواهند آمد. البته شاید هم به این نتیجه برسند که درس را رها کنند و به دنبال کار دیگری بروند که این هم بد نیست. نمونههای خوب و بد این ماجرا زیادند مثلاً استادی که دانشجوی خودش رو در حال فروختن یک کیف به دانشجوی دیگر دیده بود بهش گفته بود تو خوب بلدی بفروشی ها و همین جمله او دانشجو رو به فکر فرو برد و تصمیم گرفت از یک رشته ی فنی بیرون بیاد و در زمینه ی بازار یابی فعالیت کنه.
چهارم: با همکاران پایین دستی و بالا دستی مهربان باشیم
خدا نکند مشکلات خصوصی ما با مدیر و همکاران به گوش شاگردانمان برسد
این کار دید منفی در دانشجو ایجاد می کند و آنها اعتمادشان را نسبت به ما از دست می دهند. حتی ممکن است از این آب گل آلود ماهی هم بگیرند و سو استفاده کنند.یکی از زشت ترین کارها این است که سر کلاس پشت سر یکی دیگر از همکاران حرف بزنیم.بعضی از محیط آموزشی ما به اندازه کافی سردو کسل کننده هست دیگر نیاز نیست ما نمک روی زخم خودمان و مخاطبینمان بپاشیم
خب من فقط چهار نکته رو خدمت شما عرض کردم که می تونیم محیط امورشی رو دلچسبتر کنیم.شما همفکر کنید و ببینید چهکارهایی میشود انجام داد تا این فرار از محیط از آموزشی رو کاهش بدیم
بهعنوان جملهی آخر عرض کنم که به نظر من
تدریس کارآمد تدریسی است که مخاطبان و مدرس بیصبرانه منتظر جلسهی بعدش باشند
ممنون می شوم اگر نظرات خودتان رو با ما در میان بگذارید
منبع:سایت روش تىریس
مناطق سوال خیز همان قسمت هایی از محتوا است که قرار است سوال بیشتری از آن بیاورید یا معمولا سوالات بیشتری از آن قسمت می آید. مشخص کردن این بخش ها میزان زیادی از استرس را کم می کند و دانشجویان یا دانش آموزان نمرات بیشتری کسب می کنند. اگر از شما پرسیدن کدام قسمت ها برای مطالعه مهم تر هستند؟ بهتر است نگویید «همه ی قسمت ها» این صحبت خیلی کلی است و پاسخ خوبی نیست. یکی از بخش ها را نام ببرید ضرر ندارد. مثلا بگویید«از همه ی قسمت ها سوال آوردم ولی ۴ نمره از فصل شش است» یا اینکه «فصل شش را به دقت بیشتری بخوانید»
به دانشجویان و دانش آموزان کمک کنید زمان مورد نیاز برای مطالعه را تخمین بزنند. مثلا بگویید «پیشنهاد می کنم برای فصل ۶ حداقل ۵ ساعت وقت بگذارید». این کار استرس شب امتحان را از مخاطبین شما دور می کند. شاگرد شما می داند حداقل زمان لازم برای مرور درس شما چقدر است و به موقع شروع خواهد کرد.
پیشنهاد ویژه اینکه زمان تخمینی را کمی بیشتر بگویید. چون تنبلی در ذات آدم هاست و معمولا دانش آموزان و دانشجویان عادت کرده اند تا دقیقه ی ۹۰ هیچ کاری انجام ندهند.
از نظر علمی مطالعه قبل از شروع امتحان کار خوبی نیست(علی اکبر سیف،روش های یادگیری و مطالعه، ص۲۳۰) ولی تجربه نشان داده برخی از دانشجویان یا دانش آموزان چند نمره را در همین دقایق شکار می کنند.
در ضمن برخی از درس نخوان ها، تنها زمان مطالعه را همین نیم ساعت قبل از امتحان می دانند اگر آن ها را از این نیم ساعت محروم کنید احتمالا یا بیشتر تقلب می کنند یا برگه ی سفید تقدیم شما خواهند کرد.
به نظرمن این بهترین روش مرور در هفته های قبل از امتحان جامع است.(این روش را هنوز با آزمایش علمی اثبات نکرده ام ولی تجربه ی خوبی از اجرایش دارم )
اگر از ابتدا خوب تدریس کرده باشید و این موارد را اجرا کنید. تقریبا محال است که کسی درس شما را یاد نگیرد و استرس شب امتحان بی معنا خواهد بود.
نام خود این جلسه برای دانشجویان آرامش بخش است. و استرس شب امتحان را تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهد.اگر مخاطبین شما بدون آمادگی وارد این جلسه شوند استفاده ی لازم را از آن نمی برند. حتما دانشجویان و دانش آموزان بعد از مرور کامل مباحث و پیدا کردن مشکلاتشان در جلسه حاضر شوند.
بهترین نوع جلسه ی رفع مشکل همان است که در مورد ۵ اشاره کردم.
دانشجویان یا دانش آموزان مطالبی که آموخته اند را به نوبت برای هم تدریس می کنند. اگر این کار در گروه انجام شود. نوبت تدریس به همه ی کلاس می رسد.
یک اصل در یادگیری وجود دارد که می گوید:
اگر می خواهی مطلبی را خوب یادبگیری آن را تدریس کن
تدریس قبل از هر کسی برای دانشجویی که تدریس می کند مفید است.
موفق باشید
نتایج آزمون ورودی مدارس دورههای اول و دوم متوسطه استعداهای درخشان اعلام شد.
به گزارش یافته به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان، اسامی پذیرفتهشدگان پسر و دختر دورههای اول دوم متوسطه استان لرستان پس از انجام آزمون اعلام گردید.
دانشآموزان و اولیاء آنها از تاریخ 4 تا 15 تیرماه سال جاری فرصت دارند با مراجعه به مدارس استعداهای درخشان نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
برای مشاهده پذیرفتهشدگان هر شهرستان، روی نام آن کلیک کنید:
دوره متوسطه اول
شهید بهشتی خرم آباد
فرزانگان خرم آباد
شهید بهشتی بروجرد
فرزانگان بروجرد
شهید بهشتی الیگودرز
فرزانگان الیگودرز
شهید بهشتی نورآباد
فرزانگان نورآباد
شهید بهشتی دورود
فرزانگان دورود
دوره متوسطه دوم
شهید بهشتی خرم آباد
فرزانگان خرم آباد
شهید بهشتی بروجرد
فرزانگان بروجرد
شهید بهشتی دورود
فرزانگان دورود
شهید بهشتی کوهدشت
فرزانگان کوهدشت
شهید بهشتی - خرم آباد.pdf172.926 KB
شهید بهشتی - دورود.pdf236.232 KB
شهید بهشتی - کوهدشت.pdf248.503 KB
فرزانگان - بروجرد.pdf136.944 KB
فرزانگان - خرم آباد.pdf182.323 KB
فرزانگان - دورود.pdf234.859 KB
فرزانگان - کوهدشت.pdf241.61 KB
داوطلبانی که پذیرفته نشدهاند می توانند جهت دریافت کارنامه به آدرس http://85.185.236.7:8080 مراجعه نمایند.