اگر کلاس تنوع و استراحت نداشته باشد می شود مثل عکس بالای همین صفحه
مغز فقط بین ۲۰ تا ۵۰ دقیقه توانایی پردازش بدون استراحت را دارد. بعد از این زمان بازدهی مغز به شدت پایین می آید. این مسئله ارتباط مستقیمی با سن مخاطبین هم دارد یعنی هرچه سن پایین تر باشد ذهن زود تر خسته می شود و به اصطلاح زودتر دچار حواس پرتی می شود. برای بهترین بازدهی مغز باید ۲۰ دقیقه روی مغز فشار بیارویم و بعد به آن استراحت بدهیم و باز همین کار را انجام دهیم.
ما در این فیلم به لزوم استراحتک در تدریس می پردازیم و سه نوع تدریس را تحلیل می کنیم
۱- تدریس بد است – استراحت نیست
در نمودار زیر محور عمودی نشان دهندی بازدهی تدریس و محور افقی نشان دهنده ی زمان کلاس است. یادگیری فقط در قسمت بالا صورت می گیرد یعنی در ۲۰ دقیقه ی اول در بقیه ی وقت کلاس مخاطبین هیچ چیزی یاد نمی گیرند و مکانیسم دفاعی مغز به آن ها دستور میدهد که برای فرار از یک موقعیت نا خوشایند یا بخوابند با موبایلشان بازی کنند.
۲- تدریس خوب است _ استراحت نیست
می بینیم که ابتدا و انتهای کلاس بیشترین میزان توجه و بازدهی را دارد. ولی از دقیقه ی ۲۰ تا ۷۰ مخاطبین چیزی یاد نمی گیرند چون مغز اون ها خسته شده است. اینجا خستگی کم تر است و آدمک خستگی را کوچکتر است.
۳- حالت ایده آل: تدریس خوب _ استراحت دارد
در ایده آل ترین حالت هم تدرس خوب است و هم استراحت وجود دارد.
حدودا هر بیست دقیقه یک استراحتک داده می شود و با ایجاد تنوع از خستگی مغز جلوگیری می شود. مثلا یک داستان حاشیه ای طنز و خیلی کوتاه یا یک پرسش و پاسخ در یک موضوع جذاب ( مثلا فوتبال) می تواند تنوع ایجاد کند. و یا اینکه رسما اعلام کنید: پنج دقیقه استراحت.
دقایق ۲۰،۴۵ و ۷۰ بهترین زمان ها برای استراحتک هستند چون وقت کلاس ۹۰ دقیقه ای را به چهار قسمت تقسیم می شود. در سه قسمت اول می شود تدریس کرد و در قسمت چهارم به مرور پرداخت .
در رابطه با ۲۰ دقیقه ی چهارم تدریس مطالب زیادی هست که هفته ی آینده تقدیم شما خواهم کرد.
انتشار این مقاله با ذکر منبع بلامانع است
منبع:سایت روش تدریس