منبع : چند ضلعی منتظم ویکی پدیا
منبع : چند ضلعی منتظم ویکی پدیا
ویدیو های آموزشی 9 فصل از ریاضی هشتم به صورت تفکیک شده (فصل به فصل) که توسط رضا بوعذار دبیر ریاضی ناحیه 4 اهواز و خانم وفا مجیدی دبیر ریاضی آبادان آماده شده است . جهت استفاده همکاران محترم آماده دریافت می باشد .
این ویدیو های آموزشی که در برگیرنده برخی از فعالیت ها / تمرین و کار در کلاس های ریاضی هشتم می باشد بر اساس آخرین تغییرات اعمال شده در کتاب ریاضی هشتم ساخته شده است .
در یک خیابان 200 درخت وجود دارد. نفر اول روی درختان مضرب 6 علامت می زند و نفر دوم روی درختان مضرب 9 علامت میزند و نفر سوم برروی درختان مضرب 4 بر روی چند درخت فقط دو علامت خورده است؟
اعداد اول اعداد بسیار زیبا و جذابند و در عین حال معمای حیرت انگیز و سرگردانکننده ای را در برابر ریاضی دانان مطرح ساخته اند. تعریف این اعداد کاملا ساده است، رفتار آنها در
اعداد اول دو قلو:بسیاری از عددهای اول به صورت جفتهایی به شکل p و p+2 هستند، مانند 3و5 ، 11و13 ، 29و31 .این نوع اعداد را اعداد اول دوقلو می نامند. گمان میرود تعداد این گونه جفتها نامتناهی باشد ولی تا کنون هیچ گام قطعی در راه اثبات این موضوع برداشته نشده است. برون در 1919 اثبات کرد که بینهایت عدد p موجود ادامه مطلب ...
(3, 5), (5, 7), (11, 13), (17, 19), (29, 31), (41, 43), (59, 61), (71, 73), (101, 103), (107, 109), (137, 139), (149, 151), (179, 181), (191, 193), (197, 199), (227, 229), (239, 241), (269, 271), (281, 283), (311, 313), (347, 349), (419, 421), (431, 433), (461, 463), (521, 523), (569, 571), (599, 601), (617, 619), (641, 643), (659, 661), (809, 811), (821, 823), (827, 829), (857, 859), (881, 883)
جـغـد گـفـت:
خـدایـا ... آدم هـایـت مـن و آوازهـایـم را دوسـت نـدارنـد ...
خـدا گـفـت:
آوازهـای تـو بـوی دل کـنـدن مـی دهـنـد ... و آدم هـا عـاشـق دل بـسـتن انـد ...
امـا تـو بـخـوان ... و هـمـیـشـه بـخـوان ... کـه آواز تـو، حـقـیـقـت اسـت و طـعـم حـقـیـقـت، همیشه تلخ است !
واقعا چقدر دل کندن سخته مخصوصا از چیزهایی یا کسانی که دوست داریم
از آنجا که مغز انسان به منظور ساخت پروتئین و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.
با خیالی آسوده استراحت کنید
اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : باید امروز را هم درس می خواندم و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید.
وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید
در زمان هایی که خسته، عصبانی ، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می کند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می کند. هیچگاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید، این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست.
درس ها را در همان روز مرور کنید
زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسانتر مطالب خواهد بود.
مرحله به مرحله پیش بروید
ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن ، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود.
محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید
همیشه فراهم کردن محیط مناسب برای درس خواندن را در اولویت اول قرار دهید. به طور مثال اگر به سکوت احتیاج دارید، تمام سعی تان را برای ایجاد یک مکان دور از سر و صدا برای موفقیت در درس خواندن ، به کار بگیرید.
میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید
کاملا طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما آدم کودنی هستید، به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید.
تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهند بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند، مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است.
با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید
عموما اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید، مثلا در دفتر یادداشت خود بنویسید : ۲ تا ۴ بعد از ظهر درس خواندن
هدف داشته باشید
یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولا آنها را دست نیافتنی می پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحییح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.
کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید، اهداف بلند مدت را مانند یک رویا در ذهن بپرورانید و نگه دارید، در عین حال فعالیت های روزانه زندگی را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهید.
ناامیدی دشمن یادگیری است
افرادی که دائما خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که به خود و سرعت یادگیری شان اطمینان دارند، حتی اگر از هوش و استعداد کمتری نسبت به گروه قبل برخوردار باشند، نتیجه کارشان بهتر است، زیرا این افراد انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکرده ، آهسته و پیوسته پیش می روند.
آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید
تعدادی از عددهای طبیعی وجود دارند که فقط بر ۱ و خودش قابلیت تقسیم دارند. مثلا عدد ۷ فقط از ضرب کردن اعداد (عوامل) ۱ و ۷ در هم به دست می آید. عدد ۷ بر ۱ و خودش قابلیت تقسیم دارد.
ادامه مطلب ...
زاویه ظلی: زاویه ای است که راسش روی محیط دایره بوده و یک ضلعش وتر دایره و ضلع دیگرش خط مماس بر محیط دایره در راس زاویه است. اندازه زاویه ظلی هم نصف اندازه کمان مقابلش می باشد
در شکل زیر، زاویه الف ب ج زاویه ظلی است که اندازه اون برابره با نصف اندازه کمان روبروش که با رنگ قرمز نشون دادیم.
دانلود پیش نویس فصل اول (عددهای صحیح و گویا)
دانلود پیش نویس فصل دوم (حساب عددهای طبیعی) ... فصل 3 در اعلام قبلی
دانلود پیش نویس فصل سوم (چندضلعی ها)
دانلود پیش نویس فصل چهارم (مختصات و بردار)
دانلود پیش نویس فصل پنجم (جبر و معادله)
دانلود پیش نویس فصل ششم (مثلث)
دانلود پیش نویس فصل هفتم (توان و جذر) ... فصل ۸ در اعلام قبلی
دانلود پیش نویس فصل هشتم (آمار و احتمال) ... فصل 10 در اعلام قبلی
برای دانلود فایل های کتاب روی عناوین آن کلیک کنید:
فایل هشتم ونهم
دوران یک سطح در فضا از حجم بوجود می آید .
از دوران یک مستطیل حول طول یا عرض آن استوانه بوجود می آید.
از دوران مثلث قائم الزاویه حول یکی از ضلع های زاویه قائمه آن مخروط بوجود می آید .
از دوران دایره یا نیم دایره حول قطر آن کره بوجود می آید .